Innholdsfortegnelse
Ford S-Max-motorer
Siden markedslanseringen i 2006 har Ford S-Max etablert seg som en innovativ MPV med en sportslig karakter og tilbyr et mangfoldig utvalg av Ford S-Max-motorer over to generasjoner. Utviklingen viser tydelig den teknologiske endringen fra klassiske sugemotorer til moderne turbo- og hybridmotorer med kontinuerlig forbedret effektivitet og ytelse.

Ford S-Max generasjon I (2006-2015)
Den første generasjonen Ford S-Max revolusjonerte MPV-segmentet med sin sporty design og dynamiske kjøreegenskaper. Kjørelengden varierte sterkt avhengig av motortype: Mens de robuste 2.0 TDCi-dieselmotorene lett nådde 300 000 til 400 000 kilometer med riktig vedlikehold, viste de tidlige EcoBoost-bensinmotorene ofte de første svakhetene i turboladeren eller direkteinnsprøytningen mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Spesielt dieselmotorene ble ansett for å være ekstremt slitesterke, selv om det av og til oppstod problemer med dobbeltmassesvinghjulet og clutchen. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2,2 TDCi med 200 hk, som kombinerte effekt, driftssikkerhet og moderate forbruksverdier på en optimal måte. Typiske større reparasjoner var vanligvis påkrevd mellom 180 000 og 250 000 kilometer, og dieselvariantene var dermed betydelig mindre vedlikeholdsintensive enn bensinmodellene.
Ford S-Max bensinmotorer: Generasjon I (2006-2015)
Ford S-Max' bensinmotorutvalg startet med klassiske sugemotorer og ble senere utvidet med moderne EcoBoost-motorer. 2,3 Duratec med 118 kW (160 hk) dannet grunnlaget som sugemotor, etterfulgt av den kraftigere 2,5 Duratec med 162 kW (220 hk). Disse Ford S-Max-motorene viste seg å være robuste, men tørste når det gjaldt drivstofforbruk. Fra 2010 ble de revolusjonerende EcoBoost-motorene lagt til: 1.6 EcoBoost med 118 kW (160 hk) og senere 134 kW (182 hk) samt den kraftige 2.0 EcoBoost med 149 kW (203 hk) og 177 kW (240 hk). Ford S-Max EcoBoost-motorene ga betydelig bedre kjøreegenskaper med redusert drivstofforbruk, men led av typiske turboladerproblemer og sporadiske feil med direkte innsprøytning. Spesielt 2.0 EcoBoost med 240 hk utviklet seg til å bli den mest problematiske bensinmotoren på grunn av hyppige skader på turboladeren og en tendens til overoppheting under sportslig kjøring.
Ford S-Max dieselmotorer: Generasjon I (2006-2015)
Ford S-Max-dieselmotorene ble dominert av den velprøvde TDCi-familien med common-rail-innsprøytning. Det startet med 1,8 TDCi i ulike effektnivåer fra 92 kW (125 hk) til 103 kW (140 hk), som viste seg å være økonomisk og pålitelig. Ford S-Max 2.0 TDCi var tilgjengelig med ytelser på 96 kW (130 hk), 103 kW (140 hk) og 120 kW (163 hk) og utviklet seg til å bli bestselgeren i serien. Kronen på verket var Ford S-Max 2,2 TDCi med 147 kW (200 hk), som til tross for sin effekt oppnådde et drivstofforbruk på bare 6,8 liter per 100 km. Alle Ford S-Max TDCi-motorene hadde partikkelfilter og oppfylte minst Euro 4-standarden. Typiske svakheter var svinghjulet med to masser etter 200 000 km og sporadiske problemer med høytrykkspumpen, selv om motorene i seg selv ble ansett for å være svært holdbare.
Ford S-Max-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2,3 Duratec | 160 HK | 9,2-10,1 l/100 km | Høyt forbruk, robust | Gjennomsnittlig |
2,5 Duratec | 220 HK | 10,5-11,2 l/100 km | Svært høyt drivstofforbruk | Moderat |
1,6 EcoBoost | 160-182 HK | 7,8-8,4 l/100 km | Turboladet, direkte innsprøytning | Bra |
2,0 EcoBoost | 203-240 HK | 8,6-9,8 l/100 km | Turbolader, overoppheting | Problematisk |
1,8 TDCi | 125-140 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Svinghjul med to masser | Meget bra |
2,0 TDCi | 130-163 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Svinghjul med to masser, robust | Meget god |
2,2 TDCi | 200 HK | 6,8-7,2 l/100 km | Sporadisk høytrykkspumpe | Meget bra |

Ford S-Max generasjon II (2015-2023)
Den andre Ford S-Max-generasjonen markerte et betydelig teknologisk sprang med utelukkende turboladede motorer og moderne elektronikk. Påliteligheten ble merkbart forbedret: Med riktig vedlikehold kan de fleste motorene i denne generasjonen lett gå mellom 250 000 og 300 000 kilometer, og 2.0 TDCi-dieselmotorene anses fortsatt som spesielt holdbare. EcoBoost-bensinmotorene viste betydelige forbedringer i forhold til sine forgjengere, men problemer med direkte innsprøytning og turboladeren gjenstod i enkelte tilfeller. Det absolutte høydepunktet var 2.0 TDCi Bi-Turbo med 210 hk - et teknisk mesterverk med sekvensiell turbolading som tilbød både kraft og effektivitet. Hybridteknologien debuterte også med 2.5 Duratec Hybrid fra 2019, selv om denne bare var tilgjengelig i et begrenset antall. Typisk større vedlikeholdsarbeid må utføres mellom 200 000 og 280 000 kilometer, selv om dieselvariantene fortsatt krever mindre vedlikehold.
Ford S-Max bensinmotorer: Generasjon II (2015-2023)
Ford S-Max' bensinmotorutvalg fokuserte utelukkende på EcoBoost-teknologi med betydelig forbedret driftssikkerhet. 1,5 EcoBoost-motoren dannet grunnlaget med 118 kW (160 hk) og 134 kW (182 hk), og viste seg å være betydelig mer robust enn forgjengerne i første generasjon. Denne Ford S-Max-motoren benyttet moderne sylinderdeaktivering og optimalisert turboladerteknologi. For høyere krav var 2.0 EcoBoost med 177 kW (240 hk) tilgjengelig, som til tross for sin ytelse oppnådde et akseptabelt drivstofforbruk på 7,8 liter per 100 km. Ford S-Max EcoBoost-motorene i andre generasjon hadde betydelig færre problemer med turboladeren, men av og til oppsto det fortsatt koksing av inntaksventilene på grunn av direkte innsprøytning. 1,5 EcoBoost med 160 hk utviklet seg til den mest pålitelige bensinmotoren i denne generasjonen med bare sjeldne produksjonsproblemer.
Ford S-Max dieselmotorer: Generasjon II (2015-2023)
Ford S-Max 2.0 TDCi (Panther-motoren) ble tilbudt i ulike effektnivåer fra 110 kW (150 hk) til 155 kW (210 hk), med den kraftigste varianten med innovativ bi-turbo-teknologi. Alle Ford S-Max dieselmotorer var utstyrt med den nyeste generasjonen av moderne common-rail innsprøytning med SCR-katalysator og optimalisert partikkelfilter for å oppfylle Euro 6-normen. Ford S-Max 2.0 TDCi med 132 kW (180 hk) viste seg å være den mest balanserte motoren i denne generasjonen, med et testforbruk på bare 5,2-5,8 liter per 100 km og høy driftssikkerhet. Bi-turbo-versjonen med 210 hk bød på imponerende kjøreegenskaper, men var noe mer vedlikeholdsintensiv på grunn av sin mer komplekse teknologi. Typiske svake punkter var det doble svinghjulet og sporadiske problemer med AdBlue-systemet, selv om motorene i seg selv ble ansett for å være svært robuste.
Ford S-Max hybriddrift: Generasjon II (2015-2023)
Fra 2019 ble det for første gang tilbudt en Ford S-Max Hybrid med 2,5 Duratec-bensinmotor og elmotor, som oppnådde en systemeffekt på 140 kW (190 hk). Denne Ford S-Max hybridmotoren brukte Atkinson-syklusteknologi for optimal effektivitet og oppnådde et standard drivstofforbruk på 5,6 liter per 100 km. Hybridteknologien viste seg å være pålitelig, men var mer vedlikeholdsintensiv på grunn av den komplekse elektronikken og var bare tilgjengelig i begrenset antall.
Ford S-Max-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,5 EcoBoost | 160-182 HK | 6,8-7,4 l/100 km | Av og til ventilkoksing | Meget bra |
2,0 EcoBoost | 240 HK | 7,8-8,2 l/100 km | Sjeldne problemer med turboladeren | Bra |
2,0 TDCi | 150-180 HK | 5,2-6,1 l/100 km | Svinghjul med dobbeltmasse, AdBlue | Meget bra |
2,0 TDCi Bi-Turbo | 210 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Mer komplisert vedlikehold | Bra |
2,5 Duratec Hybrid | 190 HK | 5,6 l/100 km | Kompleks elektronikk | Gjennomsnitt |

Ford S-Max - Oversikt over historiske generasjoner (2006-2023)
Ettersom Ford S-Max ble avviklet i 2023 og ingen tredje generasjon fulgte, består modellhistorien av to komplette generasjoner med betydelig forskjellige egenskaper. Den første generasjonen (2006-2015) etablerte konseptet med den sporty MPV-en med en blanding av klassiske sugemotorer og tidlige turbomotorer, mens den andre generasjonen (2015-2023) konsekvent fokuserte på moderne EcoBoost- og TDCi-teknologi. I begge generasjonene viste dieselmotorene seg å være betydelig mer pålitelige og holdbare enn bensinmotorene, og andre generasjon Ford S-Max-motorer hadde generelt høyere kvalitet og bedre holdbarhet. De beste bensinmotorene var førstegenerasjons 1,6 EcoBoost (160 hk) og andregenerasjons 1,5 EcoBoost (160 hk), mens førstegenerasjons 2,0 TDCi (140 hk) og andregenerasjons 2,0 TDCi (180 hk) blant dieselmotorene hadde den beste balansen mellom ytelse, forbruk og driftssikkerhet.

Konklusjon: De beste Ford S-Max-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Ford S-Max-motorene viser tydelig den teknologiske utviklingen fra 2006 til 2023. Mens Ford S-Max-dieselmotorene forble gjennomgående pålitelige og økonomiske i begge generasjoner, ble EcoBoost-bensinmotorene betydelig forbedret i andre generasjon. Den tidlige utfasingen av modellserien 2023 avsluttet en vellykket æra med innovative MPV-er med en sporty karakter.
- Beste Ford S-Max bensinmotor:
Ford S-Max 1,5 EcoBoost (160 hk, generasjon II) kombinerer moderne turboteknologi med høy effektivitet og utmerket pålitelighet med moderat drivstofforbruk.
- Beste Ford S-Max dieselmotor:
Ford S-Max 2.0 TDCi (180 hk, generasjon II) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og kjøreegenskaper i begge generasjoner.
- Beste Ford S-Max hybridmotor:
Ford S-Max 2,5 Duratec Hybrid (190 hk, generasjon II) med sin effektive Atkinson-syklusteknologi og lave drivstofforbruk, men med begrenset tilgjengelighet.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner Ford S-Max tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.