Innholdsfortegnelse
Peugeot Expert-motorer
Siden lanseringen i 1995 har Peugeot Expert etablert seg som en pålitelig varebil i segmentet for lette nyttekjøretøy, og tilbyr et variert utvalg av motorer i tre generasjoner. Den teknologiske utviklingen av Peugeot Expert-motorene gjenspeiler overgangen fra enkle atmosfæriske dieselmotorer til moderne common-rail-systemer og turbobensinmotorer.

Peugeot Expert generasjon I (1995-2006)
Den første Peugeot Expert-generasjonen var kjennetegnet av robuste, men teknisk enkle motorer, som først og fremst var konstruert med tanke på holdbarhet og lave driftskostnader. Med riktig vedlikehold nådde kjørelengden lett 400 000 til 500 000 kilometer, og de atmosfæriske dieselmotorene ble ansett som nærmest uforgjengelige. Større reparasjoner var vanligvis ikke påkrevd før etter 250 000 til 300 000 kilometer, hovedsakelig på innsprøytningspumpen eller clutchen. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2.0 HDI med 90 hk, som for første gang bød på common rail-teknologi og dermed kombinerte jevn gange med driftssikkerhet. Denne pionertiden for Peugeot Expert var preget av enkelt vedlikehold og lave reservedelspriser, noe som gjorde den svært populær blant håndverkere og handverkere.
Peugeot Expert bensinmotorer: Generasjon I (1995-2006)
Peugeot Expert hadde et enkelt bensinmotorprogram som i hovedsak besto av en 2,0-liters sugemotor med 109 hk (XU10J2). Denne atmosfæriske motoren var basert på velprøvd Peugeot-teknologi og var spesielt populær på de søreuropeiske markedene. Peugeot Expert bensinmotor var kjennetegnet av enkelt vedlikehold og lave innkjøpskostnader, men hadde et betydelig høyere drivstofforbruk enn dieselvariantene. Med et testforbruk på 9,5 til 11,0 liter per 100 kilometer var den mer egnet for korte kjøreturer og lavere årlig kjørelengde. De tekniske problemene var stort sett begrenset til slitasjerelaterte reparasjoner av tenningssystemet og kjølesystemet etter høy kjørelengde.
Peugeot Expert dieselmotorer: Generasjon I (1995-2006)
Peugeot Expert-dieselmotorene ble til å begynne med dominert av den velprøvde 1.9 D med 69 hk, en atmosfærisk motor uten turbolading, som var ekstremt robust og vedlikeholdsvennlig. Fra 1998 kom 1.9 TD med 90 hk, som takket være turboladingen tilbød mer effekt. Det teknologiske gjennombruddet kom i 2000 med 2.0 HDI (90 hk), den første common-rail-dieselen i Peugeot Expert. Denne motoren ga betydelig jevnere gange, lavere forbruk og høyere ytelse med samme driftssikkerhet. De tidlige HDI-motorene ble ansett for å være spesielt holdbare, siden de ikke krevde kompleks etterbehandling av eksosgassen. Peugeot Expert 1.9 TD utviklet seg til å bli generasjonens arbeidshest - uforgjengelig, økonomisk og ideell for høy kjørelengde.
Peugeot Expert-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2.0 bensinmotor | 109 HK | 9,5-11,0 l/100 km | Høyt drivstofforbruk, tenningssystem | Gjennomsnittlig |
1,9 D | 69 HK | 7,5-8,2 l/100 km | Høyt, lite kraft | Bra |
1,9 TD | 90 HK | 7,0-7,8 l/100 km | Slitasje på turboladeren | Meget bra |
2.0 HDI | 90 HK | 6,5-7,2 l/100 km | Innsprøytningspumpe (sjelden) | Meget bra |

Peugeot Expert generasjon II (2007-2016)
Den andre Peugeot Expert-generasjonen markerte overgangen til moderne dieselteknologi med partikkelfilter og strengere utslippskrav. Kjørelengden forble høy med 350 000 til 450 000 kilometer, men vedlikeholdskostnadene økte på grunn av mer kompleks eksosteknologi. Større reparasjoner skjedde vanligvis mellom 200 000 og 300 000 kilometer, og problemer med partikkelfilteret og turboladeren ble hyppigere. Den fremragende motoren var 2.0 HDI med 163 hk, som forble pålitelig til tross for sin høye effekt. Denne generasjonen introduserte også Euro 5-motorer for første gang og tilbød et bredere ytelsesspekter for ulike formål. Innføringen av 6-trinns manuell girkasse forbedret også kjørekomforten og drivstofforbruket.
Peugeot Expert bensinmotorer: Generasjon II (2007-2016)
Utvalget av bensinmotorer i Peugeot Expert forble begrenset i andre generasjon. Hovedmotoren som var tilgjengelig var en 2,0-liters motor med 136 hk, som var modernisert i forhold til forgjengeren og oppnådde bedre utslippsverdier. Denne Peugeot Expert-bensinmotoren var imidlertid fortsatt en nisjeløsning med et høyt drivstofforbruk på 8,5 til 10,2 liter per 100 kilometer. Påliteligheten var grei, men de høye driftskostnadene gjorde den lite attraktiv for kommersielle brukere. Typiske svake punkter var problemer med tennspoleenheten og sporadiske kjølevæskelekkasjer på grunn av porøse slanger.
Peugeot Expert dieselmotorer: Generasjon II (2007-2016)
Peugeot Expert-dieselprogrammet ble betydelig utvidet og inkluderte ulike HDI-motorer fra 90 til 163 hk. Innstegsmotoren var en 1.6 HDI med 90 hk, etterfulgt av 2.0 HDI-varianter med 120, 136 og 163 hk. Alle Peugeot Expert-dieselmotorene hadde common rail-innsprøytning og partikkelfilter som standard for å oppfylle Euro 5-standarden. 2.0 HDI med 120 hk ble bestselgeren og tilbød den beste balansen mellom ytelse, forbruk og driftssikkerhet. Den mindre 1,6 HDI ble problematisk, og led ofte av skader på turboladeren og problemer med høytrykkspumpen. De høytytende 163 hk-variantene var kraftige, men viste av og til svakheter i eksosresirkuleringen.
Peugeot Expert-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2.0 bensinmotor | 136 HK | 8,5-10,2 l/100 km | Tennspoler, høyt forbruk | Gjennomsnittlig |
1,6 HDI | 90 HK | 6,2-7,0 l/100 km | Turbolader, høytrykkspumpe | Moderat |
2,0 HDI | 120 HK | 6,0-6,8 l/100 km | Svært pålitelig | Svært god |
2.0 HDI | 136 HK | 6,2-7,1 l/100 km | Partikkelfilter (av og til) | Bra |
2,0 HDI | 163 HK | 6,5-7,4 l/100 km | EGR-ventil, kompleks | Bra |

Peugeot Expert Generasjon III (2016-i dag)
Den nåværende Peugeot Expert-generasjonen representerer det ypperste innen varebilteknologi med Euro 6-motorer og avansert etterbehandling av avgasser. Forventet kjørelengde ligger mellom 300 000 og 400 000 kilometer, og den mer komplekse teknologien krever hyppigere vedlikeholdsintervaller. Større reparasjoner skjer vanligvis mellom 150 000 og 250 000 kilometer, hovedsakelig på SCR-katalysatoren og AdBlue-systemet. Toppmotoren er 2.0 BlueHDi med 180 hk, som fungerer pålitelig til tross for sin høye effekt og moderne eksosteknologi. Denne generasjonen introduserte også elektrisk drift for første gang og tilbyr et utslippsfritt alternativ med e-Expert. Introduksjonen av start-stopp-systemer og optimalisert aerodynamikk forbedret også effektiviteten.
Peugeot Expert bensinmotorer: Generasjon III (2016-i dag)
Den tredje generasjonen brakte for første gang moderne turbobensinmotorer til Peugeot Expert. En 1,6 THP med 95 hk og en kraftigere 1,6 THP med 115 hk er tilgjengelig. Disse Peugeot Expert-motorene er basert på den velprøvde PSA-turboteknologien og gir betydelig bedre kjøreegenskaper enn sine atmosfæriske forgjengere. Drivstofforbruket ligger på 7,2 til 8,5 liter per 100 kilometer, noe som er merkbart lavere enn de tidligere generasjonene. Typiske turbo-problemer som koksing av innsugsventilene og sporadiske defekter i styringskjeden er imidlertid tydelige. 1,6 THP med 115 hk regnes som den mest balanserte bensinmotoren i serien.
Peugeot Expert dieselmotorer: Generasjon III (2016-i dag)
Peugeot Expert-dieselprogrammet består utelukkende av BlueHDi-motorer med SCR-katalysator og AdBlue-innsprøytning. En 1,5 BlueHDi med 100 hk, en 1,6 BlueHDi med 95 hk og 2,0 BlueHDi-varianter med 120, 150 og 180 hk er tilgjengelige. Den nye 1,5 BlueHDi utviklet seg til å bli generasjonens problemmotor med hyppige feil på høytrykkspumpen og problemer med partikkelfilteret. De velprøvde 2.0 BlueHDi-motorene er mye mer pålitelige, og 120 hk-motoren tilbyr den beste balansen mellom ytelse og pålitelighet. Alle Peugeot Expert BlueHDi-motorene oppfyller Euro 6-standarden, men krever regelmessig påfylling av AdBlue og er mer vedlikeholdskrevende enn sine forgjengere.
Peugeot Expert med elektrisk drift: Generasjon III (2016-i dag)
Fra 2020 ble Peugeot e-Expert introdusert som en helelektrisk variant. Med et batteri på 75 kWh oppnår den en rekkevidde på opptil 330 kilometer og en effekt på 136 hk. Den elektriske drivlinjen er vedlikeholdsfri og utslippsfri, men er kun egnet for spesielle bruksområder på grunn av de høye innkjøpskostnadene og den begrensede rekkevidden.
Peugeot Expert-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 THP | 95-115 HK | 7,2-8,5 l/100 km | Tannkjede, ventilkoksing | Gjennomsnitt |
1,5 BlueHDi | 100 HK | 5,8-6,5 l/100 km | Høytrykkspumpe, partikkelfilter | Problematisk |
1,6 BlueHDi | 95 HK | 5,5-6,2 l/100 km | AdBlue-system (av og til) | Bra |
2,0 BlueHDi | 120 HK | 5,8-6,6 l/100 km | Svært pålitelig | Meget god |
2.0 BlueHDi | 150 HK | 6,0-6,8 l/100 km | SCR-katalysator (sjelden) | Bra |
2,0 BlueHDi | 180 HK | 6,2-7,0 l/100 km | Kompleks, men robust | God |
e-Expert | 136 HK | 22-28 kWh/100 km | Begrenset rekkevidde | God |

Konklusjon: De beste Peugeot Expert-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Peugeot Expert-motorene viser den typiske progresjonen for moderne nyttekjøretøy: Mens de tidlige generasjonene imponerte med sin ekstreme robusthet og enkelhet, ga de nyere generasjonene mer effekt og bedre utslippsverdier, men også høyere kompleksitet og vedlikeholdskostnader. Dieselmotorene forble konsekvent førstevalget for kommersielle brukere, og 2,0-literenhetene var de mest driftssikre i alle generasjoner.
- Beste Peugeot Expert-bensinmotor:
1,6 THP med 115 hk (generasjon III) tilbyr den beste kombinasjonen av ytelse, drivstofforbruk og moderne teknologi, selv om den ikke kan måle seg med dieselalternativenes robusthet.
- Beste dieselmotor i Peugeot Expert:
2.0 HDI/BlueHDi med 120 hk (generasjon II og III) kombinerer optimal pålitelighet med tilstrekkelig ytelse og akseptable driftskostnader i begge generasjoner.
- Beste Peugeot Expert med elektrisk drift:
e-Expert med 136 hk er et fremtidsrettet, utslippsfritt alternativ med lave driftskostnader for bykjøring.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til alle Peugeot Expert-generasjoner, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.