Innholdsfortegnelse
Volvo V50-motorer
Volvo V50 ble lansert i 2003 som en kompakt stasjonsvogn, og etablerte seg raskt som et praktisk alternativ til sine tyske premiumkonkurrenter. I løpet av en generasjon biler tilbød Volvo et variert motorprogram for Volvo V50 med både bensin- og dieselmotorer. Den teknologiske utviklingen gjenspeilte Volvos fokus på sikkerhet og pålitelighet, og spesielt de senere motorvariantene nøt godt av kontinuerlige forbedringer.

Volvo V50 generasjon I (2003-2012)
Den første og eneste Volvo V50-generasjonen var basert på Ford C1/P1-plattformen og delte den med Ford Focus og Mazda3. Dette samarbeidet medførte både fordeler og ulemper: Mens produksjonskostnadene kunne reduseres, førte noen Ford-komponenter til spesifikke svakheter. Volvo V50-motorene gikk vanligvis mellom 250 000 og 350 000 kilometer med riktig vedlikehold, og dieselvariantene var betydelig mer holdbare enn bensinmodellene. Større reparasjoner var vanligvis påkrevd mellom 150 000 og 200 000 kilometer, spesielt for turbobensinmotorene. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2.0D med 136 hk, som kombinerte pålitelighet, økonomi og tilstrekkelig effekt på en optimal måte. De tekniske høydepunktene var de avanserte common rail-dieselmotorene og de senere FlexiFuel-bensinmotorene, mens de tidlige T5-motorene slet med turboladerproblemer. I markedssammenligningen posisjonerte V50 seg som et praktisk alternativ til BMW 3-serie Touring og Audi A4 Avant, men klarte aldri å matche deres prestisje.
Volvo V50 bensinmotorer: Generasjon I (2003-2012)
Bensinmotorutvalget i Volvo V50 omfattet ulike sugemotorer og turbomotorer. Det startet med en 1,6-liters sugemotor med 100 hk, etterfulgt av en 1,8-liter med 125 hk. Begge viste seg å være pålitelige, men uinspirerende. 2,0-liters sugemotoren med 145 hk tilbød mer effekt, men var heller ikke bemerkelsesverdig. Høydepunktet blant bensinmotorene var T5 med 2,5 liters slagvolum og turbolading, som ble tilbudt i ulike effektnivåer fra 220 til 230 hk. Denne Volvo V50 T5 ble ansett som en av de mest karakterfulle motorene i serien, men led av typiske turboladerproblemer og økt oljeforbruk etter høyere kjørelengder. Fra 2006 ble FlexiFuel-varianter (E85) introdusert, som kunne kjøre på etanol. Den mest problematiske bensinmotoren var helt klart den tidlige T5-motoren (2003-2005), som ofte fikk skader på turboladeren og problemer med motorstyringen.
Volvo V50 dieselmotorer: Generasjon I (2003-2012)
Volvo V50-dieselmotorene ble dominert av 2,0-liters common rail-motoren i ulike versjoner. Med 136 hk var 2.0D den mest populære varianten og utviklet seg til å bli den mest pålitelige motoren i hele serien. Senere kom en svakere versjon med 115 hk, som var spesielt økonomisk. For sportslige krav fantes D3 med 150 hk og D4 med 177 hk, begge med forbedret innsprøytningsteknologi og turboladning. Alle dieselmotorene i Volvo V50 hadde partikkelfilter og oppfylte minst Euro 4-standarden. D5 med 180 hk var den kraftigste dieselmotoren, men den ble ikke brukt så ofte. Disse motorene kjennetegnes av lavt drivstofforbruk (4,5-6,0 l/100 km), svært jevn gange og utmerket kvalitet på lang sikt. Problemene oppstod hovedsakelig når vedlikeholdet ble forsømt, spesielt med partikkelfilteret og innsprøytningssystemet.
Volvo V50-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 naturlig sugemotor | 100 HK | 7,2-8,1 l/100 km | Lite kraft, treg | Gjennomsnitt |
1,8 naturlig aspirert motor | 125 HK | 7,5-8,3 l/100 km | Moderat ytelse | Gjennomsnittlig |
2.0 naturlig aspirert motor | 145 HK | 7,8-8,7 l/100 km | Høyt drivstofforbruk | Gjennomsnittlig |
T5 Turbo | 220-230 HK | 9,1-10,2 l/100 km | Skader på turboladeren, oljeforbruk | Moderat |
2,0D | 115-136 HK | 4,5-5,8 l/100 km | Svært robust og økonomisk | Meget god |
D3 | 150 HK | 5,2-6,0 l/100 km | Av og til problemer med innsprøytningen | Bra |
D4/D5 | 177-180 HK | 5,8-6,5 l/100 km | Kompleks, men pålitelig | God |

Konklusjon: De beste Volvo V50-motorene i alle generasjoner
Motorutvalget i Volvo V50 viste tydelige forskjeller mellom bensin- og dieselmotorene, og dieselmotorene var gjennomgående overbevisende. Mens bensinmotorene med naturlig aspirasjon var pålitelige, men ikke veldig spennende, slet den sportslige T5 med typiske turboladerproblemer. Dieselmotorene satte derimot nye standarder når det gjaldt driftssikkerhet og økonomi, noe som gjorde V50 spesielt attraktiv for hyppige sjåfører.
- Beste bensinmotor i Volvo V50:
Den 2,0-liters sugemotoren med 145 hk tilbød den beste kombinasjonen av pålitelighet og tilstrekkelig effekt, selv om den ikke var spesielt økonomisk.
- Beste Volvo V50 dieselmotor:
2.0D med 136 hk var det absolutte høydepunktet i utvalget - pålitelig, økonomisk og med nok kraft til hverdagskjøring.
- Beste hybridmotor i Volvo V50:
Hybriddrivlinjer var ikke tilgjengelig på V50, ettersom utviklingen ble avsluttet før Volvos hybrid-æra.
Når det gjelder vedlikehold og reservedeler til Volvo V50, tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.