Innholdsfortegnelse
VW Sharan-motorer
Siden lanseringen i 1995 har VW Sharan etablert seg som en av Europas ledende MPV-er, og tilbyr et variert utvalg av VW Sharan-motorer i tre generasjoner. Den teknologiske utviklingen fra klassiske sugemotorer til moderne turbomotorer med direkte innsprøytning gjenspeiler tre tiår med bilutvikling.

VW Sharan-motorer - Historiske generasjoner I & II (1995-2010)
De to første generasjonene av VW Sharan preget MPV-segmentet i 15 år og la grunnlaget for motortradisjonen til VW Sharan. Generasjon I (1995-2000) og generasjon II (2000-2010) delte plattform med Ford Galaxy og SEAT Alhambra, noe som førte til et bredt utvalg av motorer. Kjørelengden varierte sterkt: Mens de robuste TDI-dieselmotorene regelmessig nådde 350 000 til 450 000 kilometer, krevde bensinmotorene ofte større reparasjoner mellom 200 000 og 300 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i begge de historiske generasjonene var 1,9 TDI med 115 hk (fra 2000), som på en optimal måte kombinerte driftssikkerhet, økonomi og tilstrekkelig kraft for den tunge Sharan. Typiske reparasjonsintervaller for dieselmotorer var mellom 180 000 og 250 000 kilometer for innsprøytningspumpe eller turbolader, mens bensinmotorer oftere hadde problemer med tennspoler og katalysator.
VW Sharan bensinmotorer - Historiske generasjoner (1995-2010)
Bensinmotorene i VW Sharan omfattet ulike sugemotorer fra 2,0 til 2,8 liter. 2,0-liters motoren med 85 kW (115 hk) dannet lenge grunnlaget, men viste seg å være for svak for den 1,8 tonn tunge bilen. VW Sharan 2,8 VR6 med 128 kW (174 hk) til 150 kW (204 hk), som var kraftig, men tørst, var mye mer populær. Disse VW Sharan-motorene led av typiske problemer for VR6-serien: oljelekkasjer ved ventildekselpakningene, slitasjeutsatte registerkjeder (fra 2001) og høye reparasjonskostnader. Den kraftigste bensinmotoren i VW Sharan var 2,8 VR6 4Motion med firehjulsdrift, men denne var sjelden etterspurt. Fra 2003 ble en 1,8 T med turbolading og 110 kW (150 hk) lagt til, som viste seg å være mer pålitelig enn VR6-motorene, men som fremdeles av og til fikk skader på turboladeren.
VW Sharan dieselmotorer - Historiske generasjoner (1995-2010)
VW Sharan-dieselmotorene ble dominert av den legendariske 1.9 TDI i ulike effektnivåer. Den var opprinnelig tilgjengelig med 66 kW (90 hk) og 81 kW (110 hk), og den kraftigste versjonen med 85 kW (115 hk) ble lagt til fra 2000. VW Sharan 1,9 TDI med 85 kW (115 hk) utviklet seg til å bli den mest pålitelige og populære motoren i begge de historiske generasjonene. Disse VW Sharan TDI-motorene hadde en robust pumpe-dyseinnsprøytning, og med riktig vedlikehold oppnådde de lett en kjørelengde på over 400 000 kilometer. Bare innsprøytningspumpen trengte av og til en overhaling mellom 200 000 og 300 000 kilometer. Fra 2003 ble en 2,0 TDI med 100 kW (136 hk) tatt inn i programmet, men denne ble valgt sjeldnere enn den velprøvde 1,9 TDI.
VW Sharan-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
2.0 bensinmotor | 115 HK | 9,5-10,2 l/100 km | Underdrevet, problemer med tenningen | Moderat |
1,8 T | 150 HK | 8,7-9,4 l/100 km | Skader på turboladeren | Middels |
2,8 VR6 | 174-204 HK | 11,5-12,8 l/100 km | Oljelekkasjer, registerkjede | Problematisk |
1,9 TDI (90 HK) | 90 HK | 6,8-7,2 l/100 km | Robust, men svak | Bra |
1,9 TDI (110-115 HK) | 110-115 HK | 6,5-7,0 l/100 km | Svært pålitelig | Meget god |
2,0 TDI | 136 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Sjelden, men robust | Bra |

VW Sharan-motorer: Generasjon III (2010-2022)
Den tredje generasjonen VW Sharan markerte en helt ny begynnelse på den moderne MQB-plattformen og brakte med seg et fullstendig revidert utvalg av motorer. Denne generasjonen anses for å være den mest teknisk sofistikerte og pålitelige av alle de tre generasjonene, og de fleste motorene når lett 300 000 til 400 000 kilometer med riktig vedlikehold. Større motorfeil har blitt sjeldne, og det er bare de tidlige 2.0 TSI-bensinmotorene som av og til har hatt problemer med registerkjeden. Det absolutte høydepunktet var 2,0 TDI med 110 kW (150 hk), som kombinerte kraft, effektivitet og pålitelighet på en perfekt måte og ble den mest solgte VW Sharan-motoren. Typiske vedlikeholdsintervaller ligger på mellom 200 000 og 300 000 kilometer for større komponenter som turbolader eller innsprøytningssystem.
VW Sharan bensinmotorer: Generasjon III (2010-2022)
VW Sharan-bensinmotorutvalget startet med 1,4 TSI i to effektnivåer: 110 kW (150 hk) og 125 kW (170 hk). Disse VW Sharan TSI-motorene hadde moderne turbolading med direkte innsprøytning og viste seg å være betydelig mer driftssikre enn sine forgjengere. VW Sharan 1,4 TSI med 110 kW (150 hk) utviklet seg til å bli den mest populære bensinmotoren i denne generasjonen, med bare sporadiske problemer med høytrykkspumpen eller turboladeren etter høy kjørelengde. For sportslige sjåfører fantes VW Sharan 2,0 TSI med 147 kW (200 hk), selv om denne ikke ble valgt like ofte. De tidlige 2,0 TSI-motorene (2010-2013) hadde tidvis problemer med registerkjeden, mens de senere variantene (fra 2014) fikk denne svakheten utbedret. Alle bensinmotorene i VW Sharan i denne generasjonen oppfylte minst Euro 5-normen og hadde en god balanse mellom ytelse og forbruk.
VW Sharan dieselmotorer: Generasjon III (2010-2022)
VW Sharan 2.0 TDI (EA288) dominerte dieselutvalget i ulike effektnivåer fra 103 kW (140 hk) til 130 kW (177 hk). Alle dieselmotorene i VW Sharan hadde moderne common-rail-innsprøytning med turbolading og oppfylte Euro 6-standarden. VW Sharan 2.0 TDI med 110 kW (150 hk) viste seg å være den mest driftssikre og effektive motoren i hele generasjonen, med et testforbruk på bare 5,2-5,8 liter per 100 km til tross for en vekt på 1,9 tonn. Disse VW Sharan TDI-motorene kjennetegnes av svært jevn gange, høyt dreiemoment og lave vedlikeholdskostnader. Kun AdBlue-tanken og av og til partikkelfilteret trengte tilsyn. Den kraftigste varianten med 130 kW (177 hk) ga sportslige kjøreegenskaper, samtidig som den var økonomisk og pålitelig.
VW Sharan-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 TSI | 150-170 HK | 7,2-7,8 l/100 km | Høytrykkspumpe, turbolader | Bra |
2,0 TSI | 200 HK | 8,1-8,7 l/100 km | Tidlig timingkjede (frem til 2013) | Gjennomsnittlig |
2,0 TDI (140 HK) | 140 HK | 5,4-6,0 l/100 km | AdBlue-system | Meget bra |
2,0 TDI (150 HK) | 150 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Svært pålitelig | Meget god |
2,0 TDI (177 HK) | 177 HK | 5,6-6,2 l/100 km | Partikkelfilter av og til | Meget bra |

VW Sharan-motorer: Generasjon IV (2022-i dag)
Den nåværende generasjonen av VW Sharan er helt avhengig av elektrifiserte drivsystemer og representerer Volkswagens visjon for fremtidens MPV-er. Alle bensinmotorene er nå utstyrt med mildhybridteknologi, mens plug-in-hybrider tilbyr en elektrisk rekkevidde på opptil 80 kilometer. Ettersom generasjonen bare har vært på markedet siden 2022, finnes det ingen langtidserfaringer ennå, men de første testene viser lovende tilnærminger når det gjelder effektivitet og ytelse. Toppmotoren er 1.5 eHybrid med en systemeffekt på 218 hk, som kombinerer sportslige ytelser med lavt drivstofforbruk. Mildhybridteknologien lover en levetid på over 350 000 kilometer, ettersom den elektriske støtten avlaster forbrenningsmotoren og skaper jevnere driftsforhold.
VW Sharan mildhybrid bensinmotor: Generasjon IV (2022-i dag)
Motorutvalget i VW Sharan er basert på to 1,5 eTSI-motorer med 96 kW (131 hk) og 110 kW (150 hk). Begge VW Sharan-motorene har 48-volts mildhybridteknologi med belte-startgenerator og sylinderdeaktivering ved lav belastning. VW Sharan 1,5 eTSI med 110 kW (150 hk) anses som spesielt vellykket og er i ferd med å utvikle seg til å bli den beste bensinmotoren i denne generasjonen - den gir jevn kraftutvikling over et bredt turtallsområde og har så langt vært fri for større serieproduksjonsproblemer. Mildhybridteknologien reduserer drivstofforbruket med rundt 0,3-0,5 liter per 100 km sammenlignet med konvensjonelle motorer, og sørger for smidigere start-stopp-prosesser.
VW Sharan ladbare hybrider: Generasjon IV (2022-i dag)
VW Sharan eHybrid-variantene tilbyr systemytelser på 150 kW (204 hk) og 160 kW (218 hk) med en elektrisk rekkevidde på opptil 80 km. Disse VW Sharan-motorene kombinerer en 1,4 TSI-bensinmotor med en elektrisk motor og et 13 kWh batteri. VW Sharan 1.5 eHybrid med 160 kW (218 hk) byr på imponerende kjøreegenskaper og et standard drivstofforbruk på bare 1,1-1,3 liter per 100 km. Batteripakken reduserer imidlertid bagasjeromsvolumet med rundt 100 liter, og systemets kompleksitet fører til høyere vedlikeholdskostnader.
VW Sharan dieselmotorer: Generasjon IV (2022-i dag)
To VW Sharan 2.0 TDI-motorer (EA288 evo) med 110 kW (150 hk) og 142 kW (193 hk) viderefører tradisjonen med pålitelige VW Sharan-dieselmotorer. Begge motorene er utstyrt med dobbeltdosert AdBlue-teknologi og oppfyller Euro 6d-standarden. VW Sharan 2.0 TDI med 110 kW (150 hk) er fortsatt mest effektiv med et drivstofforbruk på bare 4,9-5,4 liter per 100 km, mens den kraftigere varianten med 142 kW (193 hk) byr på sportslige kjøreegenskaper med fortsatt lavt drivstofforbruk.
VW Sharan-motor | Effekt | Drivstofforbruk | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,5 eTSI | 131-150 HK | 6,8-7,3 l/100 km | Ingen serieproblemer så langt | Veldig bra |
2.0 TDI | 150-193 HK | 4,9-5,6 l/100 km | Dobbeltdoseringskompleks | Meget bra |
1,4 eHybrid | 204 HK | 1,2-1,4 l/100 km + elektrisitet | Batteriets vekt, kompleksitet | Bra |
1,5 eHybrid | 218 HK | 1,1-1,3 l/100 km + elektrisitet | Redusert volum i bagasjerommet | Bra |

Konklusjon: De beste VW Sharan-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av VW Sharan-motorene over fire generasjoner viser en tydelig trend mot elektrifisering og økt effektivitet. Mens de historiske VW Sharan TDI-motorene imponerte med sin robusthet og holdbarhet, tilbyr de moderne elektrifiserte motorene en optimal balanse mellom ytelse, effektivitet og miljøvennlighet. Bensinmotorene i VW Sharan har utviklet seg fra problematiske VR6-motorer til svært effektive mildhybridsystemer.
- Beste VW Sharan bensinmotor:
VW Sharan 1,5 eTSI (150 hk, generasjon IV) kombinerer moderne mildhybridteknologi med høy effektivitet og fremragende pålitelighet.
- Beste VW Sharan dieselmotor:
VW Sharan 2.0 TDI (150 hk, generasjon III og IV) tilbyr den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og hverdagsbruk på tvers av alle generasjoner.
- Beste VW Sharan hybridmotor:
VW Sharan 1,5 eHybrid (218 hk, generasjon IV) med høy elektrisk rekkevidde på 80 km og lavt drivstofforbruk for maksimal effektivitet.
- Den mest pålitelige VW Sharan-motoren gjennom tidene:
VW Sharan 1,9 TDI (115 hk, historiske generasjoner) er fortsatt uovertruffen når det gjelder lang levetid, og når regelmessig over 400 000 kilometer.
For vedlikehold og reservedeler til alle VW Sharan generasjoner tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.