Jeep Grand Cherokee-motorer
Siden lanseringen i 1993 har Jeep Grand Cherokee blitt et ikon i premium-SUV-segmentet, med et imponerende Jeep Grand Cherokee-motorutvalg gjennom fem generasjoner. Fra robuste V8-motorer til moderne hybriddrift - den teknologiske utviklingen gjenspeiler tre tiår med amerikansk SUV-innovasjon.
Jeep Grand Cherokee-motorer: Historiske generasjoner I-II (1993-2004)

De to første generasjonene av Jeep Grand Cherokee la grunnlaget for de amerikanske SUV-motorenes legendariske rykte, og var kjennetegnet av usedvanlig robuste, men tørste motorer. Mens de velprøvde V8-motorene med riktig vedlikehold lett nådde 400 000 til 500 000 kilometer, krevde de tidlige V6-motorene ofte større reparasjoner av topplokkpakninger eller vannpumper mellom 200 000 og 300 000 kilometer. Den første generasjonen (ZJ, 1993-1998) tilbød hovedsakelig 4,0-liters rekkesekser og ulike V8-alternativer, mens den andre generasjonen (WJ, 1999-2004) hadde mer moderne motorer og forbedret elektronikk. Den absolutte toppmotoren i denne epoken var den 5,9-liters V8-motoren med 245 hk fra den første generasjonen - et nærmest uforgjengelig kraftaggregat som sjelden fikk store skader selv om vedlikeholdet ble forsømt.
Jeep Grand Cherokee bensinmotorer: Historiske generasjoner I-II (1993-2004)
Jeep Grand Cherokees første generasjons bensinmotorutvalg inkluderte den legendariske 4,0-liters rekkesekseren med 190 hk, som viste seg å være datidens mest pålitelige motor. Ulike V8-alternativer var også tilgjengelige: 5,2-liters V8 med 220 hk og den sjeldne, men ettertraktede 5,9-liters V8 med 245 hk. I andre generasjon ble det lagt til mer moderne motorer, blant annet 4,7-liters V8 med 235 hk og High Output 4,7-liters V8 med 265 hk. Disse Jeep Grand Cherokee-motorene led hovedsakelig av høyt drivstofforbruk (12-16 liter/100 km), men var mekanisk nesten uforgjengelige. Den sekssylindrede 4,0-literen utviklet seg til å bli den mest driftssikre motoren i begge generasjonene, mens V8-motorene imponerte med sin lange levetid og karakteristiske lyd.
Jeep Grand Cherokee dieselmotorer: Historiske generasjoner I-II (1993-2004)
Dieselmotorer var bare tilgjengelig i svært begrenset omfang i de to første generasjonene av Jeep Grand Cherokee i Europa. En 2,5-liters turbodiesel fra VM Motori med 116 hk ble av og til tilbudt, men den var ikke særlig populær på grunn av svak ytelse og hyppige problemer med innsprøytningssystemet. De fleste europeiske kunder valgte derfor bensinversjonene.
Jeep Grand Cherokee motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
4,0 LITER I6 |
190 HK |
11,5-13,0 l/100 km |
Topplokkpakning (høy kjørelengde) |
Meget bra |
5.2L V8 |
220 HK |
13,5-15,0 l/100 km |
Høyt forbruk, ellers robust |
Bra |
5,9L V8 |
245 HK |
15,0-17,0 l/100 km |
Ekstremt drivstofforbruk |
Bra |
4,7L V8 |
235-265 HK |
12,5-14,5 l/100 km |
Sporadiske ventilproblemer |
Bra |
2,5L TD |
116 HK |
8,5-9,5 l/100 km |
Drivstoffinnsprøytningssystem, dårlig ytelse |
Moderat |
Jeep Grand Cherokee-motorer: Generasjon III (2005-2010)

Den tredje generasjonen av Jeep Grand Cherokee markerte et teknologisk vendepunkt med mer moderne motorer og dieselalternativer tilgjengelig for det europeiske markedet for første gang. De velprøvde V8-motorene fortsatte å gå mellom 350 000 og 450 000 kilometer, mens de nye V6-motorene viste sine begrensninger mellom 250 000 og 350 000 kilometer. Større reparasjoner var vanligvis påkrevd etter 200 000 til 300 000 kilometer, hovedsakelig på vannpumper, termostater og av og til på styringskjeden i V6-motorene. Det absolutte høydepunktet i denne generasjonen var den 6,1-liters HEMI V8-motoren med 426 hk i SRT8-modellen - en motor som var utprøvd i motorsport med eksepsjonell kraftutvikling og høy driftssikkerhet. For første gang ble det også tilbudt en moderne 3,0-liters V6 CRD-diesel fra Mercedes-Benz, som oppfyller europeiske standarder for effektivitet og miljøkompatibilitet.
Jeep Grand Cherokee bensinmotorer: Generasjon III (2005-2010)
Jeep Grand Cherokees bensinmotorutvalg ble grundig modernisert og inkluderte en 3,7-liters V6 med 214 hk som innstegsmotor, som imidlertid ble ansett som det svakeste leddet på grunn av ujevn gange og moderat driftssikkerhet. V8-motoren på 4,7 liter ble revidert og yter nå 238 hk, mens den nye 5,7-liters HEMI V8-motoren med 330 hk og flerfortrengningssystem (sylinderdeaktivering) sørget for bedre effektivitet. Toppmodellen SRT8 fikk en 6,1-liters HEMI V8 med 426 hk - en av de kraftigste serieproduserte motorene på sin tid. Disse Jeep Grand Cherokee-motorene viste betydelige forbedringer i byggekvalitet, men fortsatte å lide av høyt drivstofforbruk. Den 5,7-liters HEMI-motoren utviklet seg til å bli den mest balanserte motoren i denne generasjonen, med god ytelse, akseptabel driftssikkerhet og den innovative sylinderdeaktiveringen.
Jeep Grand Cherokee dieselmotorer: Generasjon III (2005-2010)
For første gang tilbød Jeep en moderne dieselmotor med 3,0-liters V6 CRD, som kom fra Mercedes-Benz og produserte 218 hk. Denne Jeep Grand Cherokee-dieselen hadde common-rail-innsprøytning og turbolading, oppnådde et drivstofforbruk på 8,5-9,5 liter per 100 km og viste seg å være en pålitelig langdistansemotor. Problemer oppstod hovedsakelig med den komplekse eksosresirkuleringen og av og til med høytrykkspumpen, men totalt sett var motoren betydelig mer økonomisk enn alle bensinvarianter og tilbød tilstrekkelig dreiemoment for sleping.
Jeep Grand Cherokee-motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
3,7 LITER V6 |
214 HK |
10,5-12,0 l/100 km |
Ujevn gange, registerkjede |
Moderat |
4,7L V8 |
238 HK |
11,5-13,5 l/100 km |
Vannpumpe, termostat |
Bra |
5,7L HEMI V8 |
330 HK |
12,0-14,0 l/100 km |
MDS-system tidvis problematisk |
Meget bra |
6.1L HEMI V8 SRT8 |
426 HK |
15,0-18,0 l/100 km |
Ekstremt forbruk, ellers robust |
Bra |
3.0L V6 CRD |
218 HK |
8,5-9,5 l/100 km |
EGR-ventil, høytrykkspumpe |
Bra |
Jeep Grand Cherokee-motorer: Generasjon IV (2011-2021)

Den fjerde generasjonen av Jeep Grand Cherokee brakte med seg en revolusjon i motorutvalget og regnes som den mest teknologisk avanserte generasjonen før elektrifiseringen. Kjørelengden til de velprøvde V8-motorene fortsatte å nå 300 000 til 400 000 kilometer, mens de nye V6-motorene ble betydelig mer pålitelige og kjørte 250 000 til 350 000 kilometer uten problemer. Større reparasjoner var hovedsakelig konsentrert om kjølesystemet og sporadiske problemer med det automatiske start-stopp-systemet etter 150 000 til 250 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 6,4-liters HEMI V8 med 468 hk i SRT-modellen - en høyytelsesmotor med imponerende driftssikkerhet til tross for sin ekstreme effekt. Introduksjonen av den 3,6-liters Pentastar V6 markerte en milepæl i Jeeps historie, ettersom denne motoren ga en optimal balanse mellom ytelse, effektivitet og pålitelighet.
Jeep Grand Cherokee bensinmotorer: Generasjon IV (2011-2021)
Jeep Grand Cherokee-bensinmotorutvalget ble fullstendig revidert og var basert på den revolusjonerende 3,6-liters Pentastar V6 med 290 hk, som raskt ble hjertet i utvalget. Denne motoren hadde variabel ventilstyring, direkte innsprøytning (fra 2016) og kjennetegnes av usedvanlig jevn gange og pålitelighet. For sportslige krav kunne man velge mellom ulike HEMI V8-motorer: 5,7-liters HEMI med 360 hk, 6,4-liters HEMI med 468 hk i SRT-modellen og, fra 2018, den ekstreme 6,2-liters Hellcat V8 med 717 hk i Trackhawk. Disse Jeep Grand Cherokee-motorene representerte det ypperste innen amerikansk V8-teknologi, og den 3,6-liters Pentastar-motoren ble ansett som den mest driftssikre og økonomiske motoren i denne generasjonen. HEMI-motorene imponerte med sin kraft og karakteristiske lyd, men hadde likevel et høyt drivstofforbruk.
Jeep Grand Cherokee dieselmotorer: Generasjon IV (2011-2021)
Den velprøvde 3,0-liters V6 CRD-motoren ble videreutviklet og produserte nå 250 hk med forbedret effektivitet og pålitelighet. Fra 2014 ble en ny 3,0-liters EcoDiesel V6 med 243 hk lagt til, som ble utviklet i samarbeid med VM Motori og etablerte seg som en økonomisk langdistansemotor. Disse Jeep Grand Cherokee-dieselmotorene oppnådde et drivstofforbruk på 7,5-8,5 liter per 100 km og hadde et utmerket dreiemoment for tauing. Problemer oppstod hovedsakelig med den komplekse etterbehandlingen av eksosgassen, spesielt ved hyppige korte turer, noe som kunne føre til tilstopping av partikkelfilteret.
Jeep Grand Cherokee-motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
3,6 liter Pentastar V6 |
290 HK |
9,5-11,0 l/100 km |
Svært pålitelig, av og til vannpumpe |
Veldig bra |
5,7L HEMI V8 |
360 HK |
11,5-13,5 l/100 km |
MDS-system, høyt forbruk |
Bra |
6.4L HEMI V8 SRT |
468 HK |
14,0-16,5 l/100 km |
Ekstremt forbruk, ellers robust |
Bra |
6,2 liter Hellcat V8 |
717 HK |
16,0-20,0 l/100 km |
Ekstremt drivstofforbruk, motor med høy ytelse |
Gjennomsnittlig |
3,0 LITER V6 CRD |
250 HK |
7,5-8,5 l/100 km |
Etterbehandling av eksos, partikkelfilter |
Bra |
3,0 liter EcoDiesel V6 |
243 HK |
7,0-8,0 l/100 km |
Partikkelfilter, EGR-system |
Bra |
Jeep Grand Cherokee-motorer: Generasjon V (2021-i dag)
Den nåværende femte generasjonen av Jeep Grand Cherokee representerer Jeeps overgang til en elektrifisert fremtid, og tilbyr plug-in hybridteknologi for første gang i serien. Alle motorene er nå utstyrt med den nyeste teknologien, med de velprøvde bensinmotorene støttet av mildhybridsystemer. Ettersom generasjonen bare har vært på markedet siden 2021, er det ennå ikke mulig å høste langtidserfaringer, men de første testene viser lovende tilnærminger til pålitelighet og effektivitet. Toppmodellen er 4xe plug-in-hybridmotoren med 381 hk systemeffekt, som kombinerer elektrisk kjøring med terrengegenskapene til en tradisjonell Jeep. Den forventede levetiden er på over 300 000 kilometer takket være bruk av moderne materialer og mer presise produksjonstoleranser.
Jeep Grand Cherokee bensinmotorer: Generasjon V (2021-i dag)
Basisen i Jeep Grand Cherokee-motorutvalget er fortsatt den velprøvde 3,6-liters Pentastar V6-motoren, som nå er utstyrt med mildhybridsystemet eTorque og yter 293 hk. Dette 48-volts systemet støtter motoren ved oppstart og reduserer drivstofforbruket merkbart. For høyere krav er 5,7-liters HEMI V8 med eTorque og 357 hk tilgjengelig, som kombinerer velprøvd V8-kraft med moderne effektivitet. Disse Jeep Grand Cherokee-motorene drar nytte av flere tiår med utviklingsarbeid og anses som modne og pålitelige. 3,6-liters Pentastar med eTorque anses som spesielt vellykket og er i ferd med å utvikle seg til å bli den beste allroundmotoren i denne generasjonen.
Jeep Grand Cherokee ladbare hybrider: Generasjon V (2021-i dag)
Jeep Grand Cherokee 4xe kombinerer den 2,0-liters firesylindrede turbomotoren med to elektriske motorer for å produsere en systemeffekt på 381 hk og tilbyr opptil 40 km rekkevidde på ren elektrisitet. For første gang gjør denne Jeep Grand Cherokee-motoren det mulig å kjøre utslippsfritt i byen samtidig som den har gode terrengegenskaper. Systemet er teknisk komplekst, men godt avstemt og gir imponerende kjøreegenskaper med et drivstofforbruk på bare 3,5 liter per 100 km i WLTP-syklusen.
Jeep Grand Cherokee dieselmotorer: Generasjon V (2021-i dag)
Dieselmotorer tilbys ikke lenger i den nåværende generasjonen av Jeep Grand Cherokee, ettersom Jeep satser utelukkende på elektrifiserte drivlinjer og de strenge utslippskravene gjør det vanskelig å utvikle dieselmotorer på en økonomisk forsvarlig måte.
Jeep Grand Cherokee-motor |
Effekt |
Drivstofforbruk |
Typiske svakheter |
Vurdering |
3,6 liter Pentastar V6 + eTorque |
293 HK |
8,5-10,0 l/100 km |
Ingen serieproblemer så langt |
Veldig bra |
5,7L HEMI V8 + eTorque |
357 HK |
10,5-12,5 l/100 km |
Høyt forbruk, ellers velprøvd |
Bra |
2.0L Turbo + elektrisk (4xe) |
381 HK |
3,5 l/100 km + elektrisitet |
Kompleks, men effektiv |
Veldig bra |
Konklusjon: De beste Jeep Grand Cherokee-motorene i alle generasjoner
Utviklingen av Jeep Grand Cherokee-motorene viser en fascinerende evolusjon fra robuste, men tørste V8-motorer til svært effektive, elektrifiserte drivlinjer. Mens de legendariske HEMI V8-motorene har inspirert gjennom alle generasjoner med sin pålitelighet og karakteristiske lyd, markerer den moderne Pentastar V6-motoren et vendepunkt i retning av balansert ytelse og effektivitet. Den nye femte generasjonens plug-in hybridteknologi lover en lys fremtid for sjåfører som ønsker å kombinere miljøbevissthet med ekte offroad-egenskaper.
- Beste bensinmotor i Jeep Grand Cherokee:
Den 3,6-liters Pentastar V6 med eTorque (generasjon V) kombinerer velprøvd pålitelighet med moderne mildhybrideffektivitet og gir den beste balansen mellom ytelse, drivstofføkonomi og holdbarhet.
- Beste Jeep Grand Cherokee dieselmotor:
3,0-liters V6 CRD (250 hk, generasjon IV) hadde den beste kombinasjonen av pålitelighet, økonomi og slepekapasitet på tvers av alle dieselgenerasjoner.
- Beste Jeep Grand Cherokee hybridmotor:
4xe plug-in hybrid (381 hk, generasjon V) med sin kombinasjon av elektrisk effektivitet og tradisjonell Jeep offroad-egenskaper med imponerende ytelse.
For vedlikehold og reservedeler til alle generasjoner Jeep Grand Cherokee tilbyr AUTODOC et omfattende utvalg av originale kvalitetsreservedeler med rask levering og ekspertrådgivning.