Innholdsfortegnelse
Mercedes W169-motorer
Mercedes A-Klasse i W169-modellserien ble introdusert i 2004 som andre generasjon av den kompakte Mercedes-modellserien og etablerte seg raskt som et teknologisk avansert alternativ til BMW 1-serie og Audi A3. Med et bredt utvalg av motorer, fra økonomiske dieselmotorer til kraftige AMG-motorer, gjennomgikk W169 en kontinuerlig teknisk utvikling frem til 2012. Motorteknologien utviklet seg fra konvensjonelle sugemotorer til moderne motorer med direkte innsprøytning og Blue Efficiency-konsepter.

Mercedes W169-motorer - Andre A-Klasse generasjon (2004-2012)
W169-generasjonen markerte et vendepunkt i Mercedes' kompaktklasse, og for første gang tilbød den et virkelig overbevisende alternativ til de etablerte premiumkonkurrentene. Påliteligheten til W169-motorene ligger vanligvis mellom 250 000 og 350 000 kilometer, med større reparasjoner som regel mellom 150 000 og 200 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var A 200 CDI med 140 hk, som hadde en perfekt balanse mellom ytelse, forbruk og lang holdbarhet. Blant de tekniske høydepunktene var introduksjonen av common rail-dieselteknologi og senere Blue Efficiency-teknologi, mens enkelte bensinmotorer tidlig fikk problemer med registerkjeden. I markedssammenligninger plasserte W169 seg med suksess mellom den mer sportslige BMW 1-serie og den mer konservative Audi A3, og Mercedes ledet an teknologisk, særlig når det gjaldt dieselmotorer.
Mercedes W169 bensinmotorer: andre generasjon (2004-2012)
Bensinmotorene i W169 var basert på den velprøvde M 266-motorfamilien og tilbød et solid fundament for hverdagsbruk. A 150 med 95 hk (M 266.920) var innstegsmodellen og viste seg å være en pålitelig, om enn ikke spesielt livlig motor. A 170 med 116 hk (M 266.940) var et godt kompromiss mellom ytelse og forbruk, mens A 200 med 136 hk (M 266.960) ble ansett som den kraftigste varianten. Tannkjedene på alle bensinmotorene viste seg tidvis å være problematiske fra rundt 120 000 kilometer og utover, spesielt ved uregelmessige oljeskiftintervaller. Motorene reagerte sensitivt på dårlig motorolje og krevde nøyaktig vedlikehold. På den positive siden bør den jevne kraftoverføringen og den for bilklassen passende lettkjørtheten fremheves.
Mercedes W169 CDI-dieselmotorer: andre generasjon (2004-2012)
CDI-dieselmotorene i W169 var blant høydepunktene i Mercedes' dieselteknologi og var basert på OM 640- og OM 640-motorfamilien. A 160 CDI med 82 hk (OM 640.940) var den økonomiske innstegsmodellen med et drivstofforbruk på bare 4,5 liter per 100 kilometer. A 180 CDI med 109 hk (OM 640.940) hadde allerede et betydelig høyere dreiemoment, mens A 200 CDI med 140 hk (OM 640.941) ble sett på som det ypperste i serien. Særlig 140 hk-motoren imponerte med sin kombinasjon av ytelse, et drivstofforbruk på 5,2 liter og en eksepsjonell lang levetid på ofte over 400 000 kilometer. Typiske svakheter viste seg i glødepluggene etter 80 000 kilometer og av og til i høytrykkspumpen etter 200 000 kilometer. Common rail-teknologien muliggjorde jevn gange og spontan gassrespons.
Mercedes W169 facelift Blue Efficiency-motorer (2008-2012)
Med faceliften i 2008 introduserte Mercedes Blue Efficiency-teknologien, som reduserte drivstofforbruket med opptil 0,8 liter per 100 kilometer takket være optimalisert motorstyring, forbedret aerodynamikk og dekk med lav rullemotstand. De reviderte dieselmotorene fikk nye betegnelser: A 160 CDI BlueEFFICIENCY med 82 hk, A 180 CDI BlueEFFICIENCY med 109 hk og A 200 CDI BlueEFFICIENCY med 136 hk. Bensinmotorene forble stort sett uendret teknisk, men fikk også Blue Efficiency-optimaliseringer. Spesielt CDI-motorene har dratt nytte av den reviderte eksosetterbehandlingen og oppfyller allerede Euro 5-standarden. Påliteligheten forble på samme høye nivå som før facelift-modellene, mens kjørekomforten ble forbedret takket være mer stillegående motorfester og optimalisert vibrasjonsdemping.
Motor | Effekt (hk) | Drivstofforbruk (l/100 km) | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
A 150 | 95 | 6,8 | Tannkjede fra 120 000 km | Gjennomsnittlig |
A 170 | 116 | 7,2 | Tannkjede, motorfester | God |
A 200 | 136 | 7,5 | Tannkjede, høyere forbruk | Bra |
A 160 CDI | 82 | 4,5 | Glødeplugger, DPF | Meget god |
A 180 CDI | 109 | 5,0 | Glødeplugger, høytrykkspumpe | Meget god |
A 200 CDI | 140 | 5,2 | Høytrykkspumpe fra 200 000 km | Meget god |

Konklusjon: De beste Mercedes W169-motorene i alle generasjoner
Mercedes W169 etablerte seg som et pålitelig og teknisk modent alternativ i kompaktklassen, og spesielt CDI-dieselmotorene imponerte med sin eksepsjonelle holdbarhet og sitt lave drivstofforbruk. Motorutvalget utviklet seg fra solide basismotorer til effektive Blue Efficiency-motorer som allerede oppfylte moderne miljøstandarder.
- Beste Mercedes W169 bensinmotor:
En 170 med 116 hk - gir det beste kompromisset mellom ytelse, forbruk og pålitelighet med rimelige vedlikeholdskostnader.
- Beste Mercedes W169 dieselmotor:
A 200 CDI med 140 hk - kombinerer høy ytelse med eksepsjonell holdbarhet og lavt drivstofforbruk, og regnes som en av de beste Mercedes-dieselmotorene i sin tid.
- Mest økonomiske Mercedes W169-drivverk:
En 160 CDI BlueEFFICIENCY med 82 hk - oppnår et drivstofforbruk på bare 4,3 liter med høy hverdagsbrukbarhet og pålitelighet.
Reservedeler til alle Mercedes W169-motorer er tilgjengelige fra AUTODOC i velprøvd kvalitet.