Innholdsfortegnelse
Opel Astra J Kombi motorer
Opel Astra J Kombi , som ble lansert i 2010, etablerte seg raskt som en populær kompakt Kombi med et allsidig utvalg av motorer. I løpet av produksjonsperioden fra 2010 til 2015 tilbød modellen et bredt utvalg av bensin- og dieselmotorer, alt fra økonomiske innstegsmotorer til kraftige turbomotorer. Den teknologiske utviklingen av motorene i Opel Astra J Kombi gjenspeiler overgangen til mer effektive og miljøvennlige drivsystemer.

Opel Astra J Kombi motorer - Første generasjon med fokus på effektivitet (2010-2015)
Den første og eneste generasjonen av Astra J Kombi var kjennetegnet av et sofistikert motorutvalg som prioriterte både økonomi og ytelse. De fleste motorene kjørte lett mellom 250 000 og 350 000 kilometer med riktig vedlikehold. Større reparasjoner inntraff vanligvis først etter 150 000 til 200 000 kilometer, og da gjaldt det hovedsakelig turboladere, innsprøytningssystemer og registerkjeder.
1.6 CDTI med 136 hk regnes som det absolutte høydepunktet i denne generasjonen, med en kombinasjon av fremragende ytelser og eksepsjonell økonomi. De tekniske høydepunktene i denne epoken var moderne common rail-dieselteknologi, effektive turbobensinmotorer og optimaliserte sugemotorer. I en markedssammenligning klarte Astra J Kombi å posisjonere seg mot konkurrenter som VW Golf Variant og Ford Focus Turnier, og spesielt dieselmotorene imponerte med sin smidige gange og effektivitet.
Opel Astra J Kombi bensinmotorer: Første generasjon (2010-2015)
Bensinmotorene i Astra J Kombi inkluderte både velprøvde sugemotorer og moderne turbomotorer. Innstegsmotoren 1.4 med 87 hk (motorkode A14XER) tilbød en solid grunnmotorisering for prisbevisste kunder, mens 1.4 Turbo med 120 hk (A14NET) skilte seg ut som den beste bensinmotoren i serien. 1.6 sugemotor med 115 hk (A16XER) avrundet toppsegmentet, men viste seg å være mindre effektiv.
Tennspolene og lambdasonden er typiske svakheter ved bensinmotorer som har gått rundt 120 000 kilometer. Turbomotoren er tidvis utsatt for problemer med ladeluftkjøleren etter 180 000 kilometer. Styrken ligger i den sofistikerte teknologien, den jevne gangen og den gode reservedelsforsyningen. 1,4 Turbo imponerer spesielt med sitt balanserte forhold mellom ytelse og forbruk.
Opel Astra J Kombi dieselmotorer: første generasjon (2010-2015)
Dieselutvalget til Astra J Kombi var spesielt variert og teknisk avansert. 1,3 CDTI med 95 hk (A13DTC) fungerte som en økonomisk innstegsdiesel, mens 1,6 CDTI ble tilbudt i to effektnivåer med 110 hk (A16DM) og 136 hk (A16DTH). Den siste modellen var 1,7 CDTI med 125 hk (A17DTJ), som bare var tilgjengelig i en kort periode.
1,6 CDTI med 136 hk er utvilsomt den beste dieselmotoren i serien, og den kombinerer utmerkede kjøreegenskaper med et drivstofforbruk på bare 4,2 liter per 100 kilometer. Dieselmotorene har ofte problemer med eksosresirkulering og dieselpartikkelfilter etter 150 000 kilometer. 1.3 CDTI viser tidvis svakheter i høytrykkspumpen etter 200 000 kilometer. CDTI-motorenes styrke ligger i den jevne gangen, det lave drivstofforbruket og den robuste grunnkonstruksjonen.
Opel Astra J Kombi LPG-motorer: første generasjon (2010-2015)
Opel tilbød også Astra J Kombi med LPG-motor som et miljøvennlig alternativ. 1.4 LPG med 140 hk (A14NET) var basert på den velprøvde turbobensinmotoren og var forberedt for drift med LPG fra fabrikken. Denne varianten muliggjorde drivstoffkostnader på bare rundt 3-4 euro per 100 kilometer med praktisk talt uendret ytelse.
LPG-motoren viser sin styrke spesielt hos de som kjører ofte, og som drar nytte av de lave driftskostnadene. Typiske svakheter er knyttet til selve LPG-systemet, der fordamperen og innsprøytningsventilene krever vedlikehold etter rundt 100 000 kilometer. Rekkevidden er rundt 500 kilometer i LPG-modus, pluss ytterligere 150 kilometer med bensin som reserve.
Motor | Effekt (hk) | Forbruk (l/100 km) | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 bensin | 87 | 6,8 | Tennspoler, lambdasonder | Gjennomsnitt |
1,4 Turbo | 120 | 6,2 | Ladeluftkjøler | God |
1,6 Bensin | 115 | 7,1 | Høyere forbruk | Gjennomsnittlig |
1,3 CDTI | 95 | 4,5 | Høytrykkspumpe | God |
1,6 CDTI 110 HK | 110 | 4,3 | EGR-ventil, DPF | Bra |
1,6 CDTI 136 HK | 136 | 4,2 | EGR-ventil, DPF | Meget bra |
1,7 CDTI | 125 | 4,4 | Turbolader | Bra |
1,4 LPG | 140 | 8,5/4,5* | LPG-fordamper | Bra |
*Forbruk av bensin/LPG

Opel Astra J Kombi motorer - modelloppdatering med Euro-6 (2014-2015)
Med modelloppdateringen i 2014 fikk Opel Astra J Kombi motorene viktige oppdateringer for å oppfylle Euro 6-utslippsstandarden. Denne fasen var preget av tekniske forbedringer og effektivitetsforbedringer av de eksisterende motorene. Påliteligheten holdt seg på det vanlige høye nivået med kjørelengder på opptil 300 000 kilometer. Reparasjonene fortsatte å fokusere på de kjente områdene, og Euro 6-teknologien gjorde etterbehandlingen av eksosgasser enda mer kompleks.
1,6 CDTI med 136 hk i Euro 6-versjonen beholdt sin posisjon som den beste motoren i serien og ble enda mer økonomisk. De tekniske nyvinningene besto hovedsakelig av optimalisert eksosetterbehandling og raffinert motorstyring. Astra J Kombi fortsatte å hevde seg i markedet, selv om konkurrentene kom etter med nyere modeller.
Opel Astra J Kombi Euro 6-bensinmotorer: modelloppdatering (2014-2015)
Euro 6-bensinmotorene i Astra J Kombi fikk først og fremst programvareoppdateringer og optimaliserte eksossystemer. Ytelsesegenskapene til 1,4 Turbo med 120 hk (A14NET) ble forbedret og oppfylte de strengere utslippskravene uten tap av ytelse. 1,6-liters sugemotoren med 115 hk (A16XER) forble stort sett uendret, men fikk også Euro 6-sertifisering.
Styrken til Euro 6-bensinmotorene lå i den modne teknologien og den forbedrede miljøkompatibiliteten. Det var ingen nye svake punkter, men de mer komplekse eksossystemene krevde mer nøyaktig vedlikehold. 1,4 Turbo forble den mest anbefalelsesverdige bensinmotoren med balansert ytelse og drivstofforbruk.
Opel Astra J Kombi Euro 6 dieselmotorer: modelloppdatering (2014-2015)
Dieselmotorene fikk mer omfattende modifikasjoner for Euro 6 enn bensinmotorene. 1,6 CDTI ble revidert i begge effektnivåer og utstyrt med forbedret SCR-teknologi (Selective Catalytic Reduction). 1.3 CDTI ble tatt ut av programmet, mens 1.7 CDTI ble avviklet tidligere.
1,6 CDTI med 136 hk i Euro 6-versjonen oppnådde et enda lavere drivstofforbruk på 3,9 liter per 100 kilometer og forble den absolutte frontløperen i serien. SCR-teknologien krevde regelmessig påfylling av AdBlue, men fungerte pålitelig. Typiske Euro 6-spesifikke problemer var hovedsakelig knyttet til den mer komplekse etterbehandlingen av eksosgasser etter rundt 120 000 kilometer.
Motor | Effekt (hk) | Forbruk (l/100 km) | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 Turbo Euro-6 | 120 | 5,9 | Eksosanlegg | Bra |
1,6 bensin Euro-6 | 115 | 6,8 | Høyere drivstofforbruk | Gjennomsnittlig |
1,6 CDTI 110 hk Euro-6 | 110 | 4,0 | SCR-system, DPF | Bra |
1,6 CDTI 136 hk Euro-6 | 136 | 3,9 | SCR-system, DPF | Meget god |

Konklusjon: De beste Opel Astra J Kombi motorene av alle generasjoner
Motorutviklingen til Opel Astra J Kombi viser et konsekvent fokus på effektivitet og pålitelighet. Fra markedslanseringen i 2010 til den ble erstattet i 2015, har modellserien bevist sine kvaliteter gjennom sofistikert teknologi og lave driftskostnader. Den kontinuerlige videreutviklingen opp til Euro 6-standarden understreker Opels engasjement for miljøvennlige drivsystemer.
- Beste Opel Astra J Kombi bensinmotor:
1,4 Turbo med 120 hk - gir den beste balansen mellom ytelse, forbruk og pålitelighet blant bensinmotorene
- Beste Opel Astra J Kombi dieselmotor:
1,6 CDTI med 136 hk - imponerer med utmerkede kjøreegenskaper med minimalt drivstofforbruk og høy driftssikkerhet
- Mest økonomiske Opel Astra J Kombi motor:
1,6 CDTI 136 hk Euro-6 med kun 3,9 liter drivstofforbruk - ideell for hyppige sjåfører med de høyeste krav til effektivitet
Hos AUTODOC finner du reservedeler og slitedeler av høy kvalitet til alle Opel Astra J Kombi motorer til gunstige priser.