Innholdsfortegnelse
VW Caddy 3-motorer
Fra 2004 etablerte VW Caddy 3 seg som en allsidig bestselger i kompaktsegmentet for nyttekjøretøy, og kunne tilby et imponerende utvalg av motorer, fra økonomiske dieselaggregater til kraftige bensinmotorer. I løpet av den elleve år lange produksjonsperioden gjennomgikk den tredje generasjonen av Caddy en rekke motorutviklinger og tekniske forbedringer som la grunnlaget for moderne drivverksteknologier.

VW Caddy 3-motorer - første generasjon (2004-2010)
Den første fasen av VW Caddy 3 var preget av velprøvd motorteknologi og solid holdbarhet over lang tid. Typiske kjørelengder på 250 000 til 350 000 kilometer var ganske realistiske med riktig vedlikehold, og større reparasjoner var vanligvis ikke nødvendig før etter 200 000 kilometer. Den absolutte toppmotoren i denne generasjonen var 2.0 TDI med 140 hk (BKD), som imponerte med sin kombinasjon av ytelse og pålitelighet. Motorutvalget fokuserte på velprøvd FSI-bensinteknologi og moderne common rail-dieselmotorer, noe som plasserte Caddy 3 på nivå med konkurrenter som Ford Transit Connect eller Renault Kangoo når det gjelder teknologi.
VW Caddy 3 bensinmotorer: første generasjon (2004-2010)
Bensinmotorene i den første Caddy 3-generasjonen var basert på Volkswagens velprøvde FSI-teknologi. Utvalget omfattet 1,4-liters motoren med 75 hk (BUD) og 1,6-liters FSI-motoren med 102 hk (BLF). Den mindre 1,4-motoren viste seg å være spesielt vedlikeholdsvennlig og oppnådde lett kjørelengder på over 300 000 kilometer, men manglet litt trekkraft når den var fullastet. 1,6 FSI-motoren, derimot, hadde tilstrekkelig kraft for kommersielle bruksområder, men hadde problemer med høytrykkspumpen og innsprøytningsdysene etter 150 000 kilometer. Karakteristiske symptomer var ujevn tomgangskjøring og økt drivstofforbruk.
VW Caddy 3 TDI dieselmotorer: første generasjon (2004-2010)
Den første generasjonens dieselutvalg besto av tre ytelsesnivåer av det velprøvde TDI-konseptet. Innstegsmotoren 1,9 TDI med 75 hk (BJB) ble ansett som nærmest uforgjengelig og oppnådde regelmessig kjørelengder på 400 000 kilometer og mer. Mellomklassevarianten med 105 hk (BLS) hadde en optimal balanse mellom ytelse og forbruk, mens toppmodellen 2.0 TDI med 140 hk (BKD) imponerte med sin trekkraft. Typiske svakheter ved alle TDI-motorene var glødepluggene etter rundt 100 000 kilometer og sporadiske problemer med turboladeren etter 200 000 kilometer. Tannremmen måtte skiftes hver 120 000. kilometer.
Motorens | Effekt (hk) | Drivstofforbruk (l/100 km) | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,4 bensin (BUD) | 75 | 8.2 | Lav ytelse når den er fullastet | Bra |
1,6 FSI (BLF) | 102 | 8.8 | Høytrykkspumpe, innsprøytningsdyser | Gjennomsnittlig |
1,9 TDI (BJB) | 75 | 6.1 | Glødeplugger, lav komfort | Meget god |
1,9 TDI (BLS) | 105 | 6.3 | Glødeplugger, turbolader | Meget god |
2,0 TDI (BKD) | 140 | 6.8 | Turbolader, høyere vedlikeholdskostnader | Bra |

VW Caddy 3 motorer - Euro-5 ansiktsløftning (2010-2015)
Ansiktsløftningen i 2010 førte med seg en omfattende modernisering av motorutvalget, der alle motorene ble konvertert til Euro 5-standard. Påliteligheten holdt seg på et høyt nivå med en forventet kjørelengde på 280 000 til 380 000 kilometer, mens større reparasjoner vanligvis først var påkrevd etter 180 000 kilometer. Den fremste motoren i denne fasen var 2.0 TDI med 140 hk (CFHC), som imponerte med sin optimaliserte innsprøytning og reduserte drivstofforbruk. Introduksjonen av den nyeste generasjonen common rail-teknologi og forbedret eksosetterbehandling plasserte Caddy 3 teknologisk foran mange av konkurrentene.
VW Caddy 3 TSI-bensinmotorer: Euro-5 ansiktsløftning (2010-2015)
Med faceliften fikk bensinmotorene en fullstendig overhaling. Den nye 1,2 TSI-motoren med 105 hk (CBZB) erstattet de tidligere sugemotorene og brakte turbolading til innstegsmodellen. Denne motoren imponerte med betydelig bedre kjøreegenskaper og lavere drivstofforbruk, men fikk av og til problemer med registerkjeden fra 120 000 kilometer og utover. 1,6 TDI forble et bensinalternativ, men var mindre etterspurt. TSI-en kjennetegnes av sin livlige karakter og gode trekkraft selv på lave turtall, noe som gjorde den spesielt egnet for bytrafikk.
VW Caddy 3 common-rail dieselmotorer: Euro-5 ansiktsløftning (2010-2015)
Dieselmotorene ble grunnleggende revidert og konvertert til moderne common-rail-teknologi. Innstegsmotoren 1.6 TDI med 75 hk (CAYB) erstattet den tidligere 1.9 TDI-motoren og tilbød sammenlignbar ytelse med bedre drivstofforbruk til tross for mindre slagvolum. Versjonen med 102 hk (CAYC) etablerte seg raskt som en bestselger, mens toppmodellen 2.0 TDI-motoren med 140 hk (CFHC) imponerte med sin kombinasjon av ytelse og effektivitet. Alle motorene var utstyrt med dieselpartikkelfilter og AdBlue-system, noe som av og til førte til problemer på korte kjøreturer. Vedlikeholdsintervallene ble forlenget til 15 000 kilometer.
Motor | Effekt (hk) | Forbruk (l/100 km) | Typiske svakheter | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,2 TSI (CBZB) | 105 | 7.1 | Tannkjede fra 120 000 km | God |
1,6 TDI (CAYB) | 75 | 5.2 | DPF-regenerering | God |
1,6 TDI (CAYC) | 102 | 5.4 | DPF-problemer på korte kjøreturer | Meget bra |
2,0 TDI (CFHC) | 140 | 5.8 | AdBlue-system, høyere kompleksitet | Bra |

Konklusjon: De beste VW Caddy 3-motorene i alle generasjoner
Motorutviklingen til VW Caddy 3 gjenspeiler den teknologiske endringen fra velprøvd teknologi til moderne, effektive drivverk. Mens den første generasjonen imponerte med sin robusthet og enkle vedlikehold, brakte ansiktsløftningen betydelige forbedringer i drivstofforbruk og utslipp.
- Beste bensinmotor i VW Caddy 3:
1,2 TSI med 105 hk (CBZB) fra facelift-generasjonen kombinerer moderne turboteknologi med akseptabel driftssikkerhet og gir den beste balansen mellom ytelse og effektivitet.
- Beste VW Caddy 3 dieselmotor:
1,9 TDI med 105 hk (BLS) fra første generasjon regnes som referansen når det gjelder lang holdbarhet og oppnår lett kjørelengder på over 350 000 kilometer med minimale vedlikeholdskostnader.
- Den mest pålitelige allrounderen:
1,6 TDI med 102 hk (CAYC) fra Euro 5-generasjonen tilbyr moderne teknologi med dokumentert pålitelighet og representerer det optimale kompromisset for kommersielle brukere.
For alle VW Caddy 3-motorer finner du reservedeler og slitasjedeler av høy kvalitet til gunstige priser hos AUTODOC.